Hyvät vihreät ystävät,

Minulla on pitkään ollut auto. Toissavuonna vaihdoin sähköautoon kun ymmärsin, että teknologia on nyt valmista. Sähköautot ovat yksi tie kasvihuonepäästöttömään liikkumiseen. Perustelenpa:

Mediassa on kerrottu toistuvasti, ettei sähköauto ole tavallista autoa parempi – ainakaan paljon. Yleensä kerrotaan montako vuotta menee, että sähköauton suurempi valmistuksen päästö kuittaantuu ajaessa. Ei kerrota, ettei kukaan oikeastaan tiedä valmistuksen päästöjä, ellei valmistajat ja he eivät kerro. Valmistuksen päästö arvioidaan, yleensä yläkanttiin. Muitakin asioita arvioidaan, kuten vuotuinen ajon määrä tai elinkaaren pituus. Jos tehtyjä valintoja ei kerrota, pitäisi hälytyskellojen soida.

Kaikkein pienipäästöisin polttomoottoriauto pääsee suunnilleen samoihin elinkaaripäästöihin, kuin sähköauto Saksassa, missä sähköntuotanto on eurooppalaisessa mittakaavassa erityisen saastuttavaa. EU:n keskiarvosähköllä elinkaaripäästöt jäävät puoleen keskimääräisen eurooppalaisen polttomoottoriauton päästöistä. Norjassa ja muuallakin päästöttömällä sähköllä ladatessa neljäsosaan. Ja tässä oletetaan elinkaareksi 150 000 kilometria. Jos auton elinkaari venytetään kaksinkertaiseksi, kuten Suomessa on ollut tapana, ollaan kahdeksasosassa.

Sitten kun tehtaissa käytetään vähäpäästöistä sähköä, ollaan kuudestoistaosassa. Loput on kaivostoiminnan päästöjä. Niitäkin voidaan painaa alas sähköistämällä ja kierrättämällä.

Sähköautot eivät ole ainoa lupaava teknologia. Biokaasua kannattaa valmistaa niin paljon kuin mahdollista aiheuttamatta erityistä haittaa, siis esimerkiksi ruuantuotannolle. Luonnonvarakeskus arvioi, että tuotantopotentiaali on noin 10 TeraWattituntia vuodessa (1), Gasumin arvio 15 TWh. Suomen tieliikenteessä kuitenkin kuluu vuositasolla noin 45 TWh energiaa. Siksi biokaasu pitäisi varata sellaiselle liikenteelle, jolla on erityisiä tarpeita. Moni voi hyväksyä, että sähköauton kanssa täytyy pitää ruokatauko muutaman tunnin välein.

Nykyään kiistellään paljon siitä, kenen pitäisi vähentää päästöjään ensiksi. Kaikkien kaikki päästöt täytyy nollata, ja kaikkien päästöillä on kiire. Sähköautot ovat juuri niin lupaava teknologia, kuin öljy-yhtiöt eivät haluaisi sinun kuulevan. Älkää uskoko tupakka- eikun anteeksi autoteollisuuden ääntä ainakaan tarkistamatta, mitä tiede sanoo.

Jonni Lehtiranta

1. Marttinen et al., 2015