Kumpi on ympäristölle vähemmän haitallista, lentää Espanjaan lentokoneella vai ajaa polttomoottoriautolla Lappiin? On parempi lentää Espanjaan, koska sisämarkkinalennot ovat EU:n päästökaupassa. Tämä monet yllättävä todellisuus perustuu siihen, että lentoyhtiön ostaessa päästöoikeuksia ovat päästöoikeudet automaattisesti muualta pois. Esimerkiksi puolalainen hiilivoimala voi siten olla käynnissä hieman vähemmän.

Logiikka alkuperäisen kysymyksen ympärillä muuttuu vuonna 2027, kun ETS 2 alkaa eli päästökauppa laajenee kattamaan myös polttomoottoriautoilun Lappiin. Vaikkakin monimutkainen, on päästökauppa tutkitusti tehokas tapa vähentää päästöjä. Vaaditaan siis kaikkien päästöjen sisällyttämistä päästökauppaan tulivat ne sitten esimerkiksi auton pakoputkesta hiilidioksidina, lehmän märehtimisestä metaanina tai hakatusta metsäbiomassasta kaukolämpökattilassa, jolloin esimerkiksi erillistä lihaveroa tai maankäyttömaksua ei tarvita kuten ei nytkään tarvita erillistä lentoveroa sisämarkkinalentojen päästöjen hallintaan. Erillisissä maksuissa törmätään helposti identiteettipolitiikan muuriin, kun taas päästökauppa tekee työnsä hiljaisesti taustalla. Ollaan siis tässä ninjapuolue. Kiitos.

Petteri Räty

Viiteläinen puoluekokousedustaja